PSYKENS ENERGIDYNAMO.
JEGET ligger imellem de to poler ANIMA og
PERSONA.
Da de to ”poler” har modsat polaritet (dominans), strømmer der
energi imellem dem. Meget af denne energi passerer JEGET og er JEGETs åndelige
føde. Energien strømmer ikke samme vej hele tiden:
-
når vi er vågne, strømmer energien udefra gennem PERSONA
og via JEGET mod det ubevidste, som glemsel, fortrængninger, erfaringer.
-
når vi sover, strømmer energien indefra og ud. Denne energistrøm,
der skabes i underbevidstheden, passerer igennem ANIMA og opfattes af JEGET
som symboler (billeder, tegn), som JEGET forsøger at sammensætte
til en meningsfyldt historie som drømme. Energien kan komme fra
det personlige ubevidste (dagsrestdrømme, drømme om kendte
personer) eller dybere fra det kollektivt ubevidste (dybe, energirige drømme
med ukendte personer og med tydeligere, mere ”primitive” symboler (dyr,
mønstre, farver)).
Begge strømme af psykisk energi afsætter billeder i
JEGET, og disse billeder er i meget høj grad bestemt af psykens
totale indretning. PERSONA påvirker de ydre billeder, ANIMA de indre
(drømmene) , og fra det kollektivt ubevidste styrer ARKETYPERNE
stadigvæk hvilke billeder , der overhovedet kan skabes i JEGET.
Neuroser kan blokere dele af energistrømmen, og andre komplekser
end ANIMA og PERSONA kan blande sig. Det hele er et stort, sammenvævet
system, der tilmed ikke nødvendigvis samarbejder om at give JEGET
en éntydig beskrivelse af os selv og ”virkeligheden”.
Billederne i JEGET er strukturer dannet ved energigennemstrømningen.
Energien strømmer igennem et stykke hjerne, og der dannes en struktur
nærmest som en hvirvel i energistrømmen.
PROJEKTIONERNE.
hvorfor ser du splinten i din brors øje,
men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje
? (Matthæus 7,2)
Man kunne synes, at en psyke kunne have nok i sig selv og finde sig
til rette i en balance med svingende energier mellem de to brugerflader.
Dette ville imidlertid ikke rigtig føre til menneskehedens reproduktion
eller omsorgen for vores børn. Dette klares ved en særlig
proces:
den ydre brugerflades billeder i JEGET dannes oven i
billeder fra den indre brugerflade (og omvendt).
De billeder, der dannes i JEGET af de ydre energistrømme
fra personer, genstande og begivenheder i den ydre verden, dannes efter
at have passeret PERSONA oven i billeder fra beslægtede områder
af den indre brugerflade ANIMA. Dermed blandes alt uundgåeligt sammen.
Jung kalder det, at vi projicerer vores ydre billeder oven
i de indre billeder. Denne uomgængelige proces gør, at vi
ALDRIG ser den ydre verden, som den er, men i mere eller mindre fordrejet
form som en overlejring af dobbeltbilleder. I mytologisk formulering ser
vi verden gennem Mayas 7 slør. Det er som om, at energistrømmen
fra PERSONA først trækkes mod et område af ANIMA og
herfra spejles i fordrejet form, stærkt påvirket af det mønster,
der netop findes på dette sted af ANIMA. Denne proces er JEGET dog
ikke bevidst om, så JEGET opfatter det dannede billede som et realistisk
billede af den ydre person, genstand eller begivenhed.
Man kan også sige, at de billeder, der dannes i ét kompleks,
altid er påvirket af vekselvirkningen fra psykens øvrige
komplekser. JEGET erkender imidlertid ikke denne mekanisme, men opfatter
de dannede billeder som objektive billeder af noget, JEGET mener ligger
udenfor psyken, i ”den ydre verden”.
Jung beskriver 3 væsentligste former for projektion:
1. forelskelsen
I forelskelsen sker der en kraftig projektion af store dele
af ANIMA på en ydre person. En kvinde møder en mand, der svarer
nogenlunde til hendes indre mandebillede på ANIMA. Dette billede
er dannet gennem opvæksten ved påvirkning fra faderen, brødre,
film (Schwartzenegger), TV. osv. over et arketypisk mønster. Spejlbilledet
herfra lægges nu ned over den ydre mands billede, og han ændres,
så han måske bliver smuk, klog, betænksom, stærk
osv. Alle andre kan nemt se, at han er et sølle pjok, en ren nørd,
men den forelskede ser sit indre billede eller tildeler i det mindste billedet
fra PERSONA nogle af trækkene fra ANIMA-billedet. Og så går
en energistrøm i gang: energien strømmer frem og tilbage
mellem PERSONA og ANIMA i en salig strøm og opretholder det dannede
dobbeltbillede, og da vi åndeligt set lever på denne strøm,
opstår der angst, jalousi og frygt for, at den skal afbrydes. Vi
accepterer derfor det fortegnede billede længe efter, at vi burde
være blevet klogere, og vi opfatter ”virkeligheden” som identisk
med den stående energibølge mellem PERSONA og ANIMA.
2. børneprojektionen
”han er så grim, at kun en mor kan holde af ham”
3. ”skyggen”
De indre billeder kan også projiceres ud på alt
andet end ens børn og personer, man forelsker sig i. Tilsammen kalder
Jung disse projektioner for skyggeprojektioner, og den samlede mængde
for ”SKYGGEN” (et virtuelt kompleks).
Jung selv mente, at skyggeprojektioner især faldt på personer
af ens eget køn, og dette hænger sammen med hans tro på,
at de to køn havde meget forskellige psyker. Derfor fandt han det
også nødvendigt med de to forskellige betegnelser for den
indre brugerflade: ANIMA for mænd og ANIMUS for kvinder. Denne skelnen
er besværlig, og det er lettere kun at kalde den indre brugerflade
for ANIMA, og at lade SKYGGEN være enhver form for projektion, der
farver ens opfattelse af den ydre verden. Personificeres mængden
af skyggeprojektioner på en person (”ens skygge”), vil han/hun være
kompensatorisk til PERSONA. Groft set udfylder SKYGGEN PERSONAs mangler,
dannet som den er under påvirkning af ANIMA og de andre, mindre komplekser.
Et enkelt eksempel: man (dvs. PERSONA) er
en blød, rar mand, der ikke ryger og er medlem af dansk cyklistforbund.
I underbevidstheden findes derfor et mandebillede af en hård
negl, der er storryger og kører i sportsvogn. Ydre personer, der
måske ryger ganske harmløst eller kører i en helt fornuftigt,
brugt bil, kan så afbildes i JEGET som fjender, der bør bekæmpes
hidsigt ved enhver lejlighed..
Skyggeprojektionerne iagttages lettest, hver gang et ikke særligt
alvorligt problem pustes op til urealistiske højder. Som ved forelskelsen
kan skyggeprojektioner placeres på ret sagesløse, tilfældige
personer eller emner, der så konstant lægges for had eller
påkalder en interesse, man ikke er i stand til at slippe. Også
selvom personen/handlingen/genstanden måske slet ikke svarer særlig
godt til den rolle, den tildeles.
At ANIMA opbygges kompensatorisk til PERSONA skyldes en simpel fortrængningsmekanisme.
Hver gang man er stillet overfor et valg mellem et par muligheder, kan
der ske ét af to: enten integreres den ene eller den
anden mulighed i PERSONA.
Eksempel: PERSONA bliver ryger eller ikke-ryger. I det
sidste tilfælde fortrænges rygeren til underbevidstheden. Og
da man konstant ser, hvor hyggeligt rygerne har det både i virkeligheden
(frokostpauser) og i reklamer (masser af sex) , bliver ANIMA storryger.
Jo mere fanatisk antiryger PERSONA er, jo større ryger bliver ANIMA.
Og på samme måde på uendelig mange områder.
Op gennem livet opbygges de to brugerflader derfor som komplementære
modsætninger , så man til sidst står med to brugerflader
med modsat kønspolarisering (mente Jung) , og som ret præcis
udfylder hinandens mangler og fortrængninger. Deraf følger
bl.a., at ANIMA kan kaldes ”det kvindelige i manden”, og at projektioner
bliver særligt kraftige på netop den person, der kan og har
det, PERSONA ikke kan eller er blevet nægtet.
Et helt samfund kan oparbejde kollektive skygger: jøder for
nazister, kommunister for kapitalister, indvandrere for fremskridtsfolk
etc.
Mekanismen fører til en stabilisering af komplekserne, en forstening,
og har derfor for psyken en bevarende funktion. Det er meget let
at se fordelen ved projektionssystemet. Det fører i første
omgang til dannelse af tomandsgrupper, der fører til artens reproduktion
og derpå til beskyttelse af ens egne børn. Projektionerne
på alt muligt andet må så nærmest betragtes som
en sidefejl (spin off), vel opstået på grund af naturens store
interesse i at sikre arternes overlevelse. Det er derfor også
klart at et første blødgøringsarbejde må ske
ved en kortlægning af alle de overflødige projektioner på
alt andet end børnene og den, man elsker.
JUNGS TYPOLOGI.
Jung mente, at man kunne beskrive JEGETS reaktioner på påvirkninger
ved hjælp af fire funktioner:
sansning, tænkning, intuition og følelse.
JEGET er – som alle de andre mere eller mindre selvstændige
dele af psyken – i Jungs terminologi et kompleks. JEGET stivner derfor
i bestemte mønstre, så én af de fire mulige funktioner
ender med at dominere: den bliver JEGETs hovedfunktion.
JEGETs hovedfunktion er dets måde at forholde sig til PERSONAs billeder
(egentlig til de overlejrede billeder fra PERSONA og ANIMA, som JEGET tror
udelukkende kommer fra PERSONA !). De fire funktionstyper kan opstilles
i et hjul , og de er parvis komplemæntærer, to modsatte funktioner
kan ikke benyttes på samme tid. Så er der de to øvrige
funktioner tilbage, og her vil den ene være knyttet til hovedfunktionen
som sekundær funktion. Lidt svært at overskue !
|
tænkning |
|
sansning |
|
intuition |
|
følelse |
|
Til overflod kan de mange typer så være enten udadvendte
eller indadvendte.
I alt har man så 16 "typer", f.eks. ENFJ: "entroverted feeling
with intuiting".
Andre eksempler:
hovedfunktion: tænkning med sekundær sansning og
indadvendt (meget teoretisk biolog): ISTP (introverted thinking with sensing)
.
hovedfunktion: sansning med sekundær tænkning og
udadvendt (praktisk, social biolog)
: ESTP (extroverted sensing with thinking)
hovedfunktion: følelse med sekundær sansning (naturelsker)
(bestem din egen type !)
Jungs hovedpointe er, at vi er fastlåste i mønstre,
og hvis den model virker provokerende, er det jo et godt udgangspunkt for
at gå i gang med at blødgøre disse mønstre.
Det er denne opblødning af den møjsommeligt opbyggede
og stivnede psyke, der sker i INDIVIDUATIONSPROCESSEN. Vi opbygger
gennem barndommen og ungdommen et psykisk, stift skelet, der påtvinger
os tvangsgentagelser eller passivitet og fylder os med gift (angst),
når vi prøver at afvige fra mønstrene. Strukturen er
”fornuftig” i den konservative betydning af begrebet: denne mekanisme holder
os på plads som stabile individer, får os til at opretholde
kernefamilier, samfund, verden, udviklingen.
SELVET
SELVET udtrykker den samlede personligheds enhed og
helhed
SELVET er et kompleks, det mest omfattende i psyken, idet alle
andre komplekser på en eller anden måde er i forbindelse med
SELVET. Man kan sige, at SELVET er centrum i psyken. I mystikken ville
man opfatte det som hjulets akse: det stille punkt, hvorom resten drejer
sig, og som drejer resten uden selv at bevæge sig. Som centrum i
det ubevidste udgør SELVET en modpol til JEGET. SELVET er det overordnede,
strukturerende kompleks, der rummer indsigt om vores optimale muligheder.
SELVET rummer en langsigtet plan (vores skæbne) med netop sit menneske,
som SELVET så prøver at få JEGET til at arbejde hen
imod. SELVET er kaptajn for den supertanker, som psyken udgør, en
stratég, der opfatter JEGET og de andre komplekser som nyttigt,
men besværligt værktøj. SELVET vurderer skævheder
i det personligt ubevidste og prøver at få komplekserne tømt
for energi i moderat tempo, hvis komplekset er i modstrid med helhedens
interesser. Gennem drømmene forsøger SELVET at påvirke
JEGET i en bestemt, optimal retning.. JEGET har ganske vist sine frihedsgrader,
men SELVET holder øje med udviklingen. SELVET er som Egon Olsen
i Vester Fængsel: fanget i psyken, men altid med en plan parat.
Men hos Jung har SELVET med sin beliggenhed dybt i underbevidstheden
også forbindelse til det kollektivt ubevidste og her igennem måske
til alle andre psyker (Jung var mystiker !). SELVET er også
vores forbindelse til evigheden. ”Den evige verden er større end
alle himle, større end alle universer, og den er mindre end et sandkorn”,
er en typisk mystisk erkendelse.
For religiøse jungvigianere rummer SELVET således en port
mod det guddommelige.
Og så er SELVET den store forfatter, der digter
vores drømme.
Kommunikationen med SELVET er blokeret i retningen fra JEGET mod
SELVET af ANIMA. Men JEGET rummer en længsel efter ”det tabte paradis”.
I sin søgen efter SELVET kommer JEGET ind i et spejlkabinet med
sammenblandede indre og ydre billeder, og i dette spejlkabinet tumler vi
rundt i vores søgen efter ”den eneste ene”, og som sideeffekt fungerer
vores samfundsrelationer. Muren mellem JEGET og SELVET vender energistrømmen
udad, hvilket er nødvendigt, især i den første halvdel
af livet, til ens børn ”kan klare sig SELV”.
INDIVIDUATIONSPROCESSEN.
Omkring 40 års alderen (”40-års krisen”) begynder
det spejlende lag mod underbevidstheden at blive mat. Man begynder
derfor at se de ydre personer og sin egen PERSONA i et mere realistisk
lys. Denne proces forløber naturligt, og Jung kalder den for
individuationsprocessen (= ”at komme til sig selv”, at blive
et ikke-opdelt individ).
Jung mener, at denne naturlige proces kan fremskyndes ved en bevidst
indsats fra JEGETs side, og at dette arbejde især er forsøgt
af alkymister og andre mystikere gennem tusinder af år. I vor tid
er arbejde med bøn, drømmeforståelse, meditation, yoga
(krystaller, tarot ...), forsøg på at fremme individuationsprocessen
. Ussel mammon, medaljer, titler, reklameindustri, støj og
anden forurening og overforbrug er eksempler på noget, der forvirrer
og forsinker processen. Individuationsprocessen kan sammenlignes med, når
flere par (komplekserne) på et dansegulv går sammen og
danner én glad ring.
I Jungs system deles processen op i følgende delprocesser, der
får navne efter middelalderens alkymi:
-
1.det grønne værk, barndom: 0-21 år,
hvor psyken struktureres og fyldes.
-
2. det sorte værk, ungdom, 21-42 år, arbejdet med
skyggeprojektionerne, harmonisering af forholdet mellem JEGET og den ydre
verden, tilbagetrækning af projektionerne på ”gods og guld”,
titler og forbrug: en harmonisering af forholdet mellem PERSONA og JEGET.
-
3. det hvide værk, voksendom, 42-63 år, arbejdet
med harmonisering og tilbagetrækning af projektionerne på det
modsatte køn og kærlighedslivet. Dette svarer i psyken
til en harmonisering af forholdet mellem JEGET og ANIMA.
-
4. det røde værk, alderdom, 63-84 år, arbejdet mod harmonisering
af forholdet mellem JEGET og SELVET eller en åbning mod SELVET.
Derpå dør man og kan så , hvis man ikke genfødes,
måske indgå i Paradis, Nirvana eller blot i kosmos. Overgangen
mellem de enkelte ”værker” giver anledning til kriser. Overgangen
fra 2 til 3 svarer til 40-års-krisen.
I den almindelige, harmoniske psyke styrer SELVET processen og sender
sine dybe, arketypiske symboler op i bevidstheden, når JEGET er modent,
hvis vi nogensinde bliver det. Hvis SELVET helt opgiver, dør man
vel. Sygdomme, herunder de psykiske, kan være tegn på, at der
er for store modsætninger mellem JEGET og SELVET.
Individuationsprocessens endelige mål er en dynamisk harmoni
mellem alle poler og komplekser i psyken, mellem det mandlige og det kvindelige,
mellem ”det gode og det onde”, det barnlige og det voksne, det udadvendte
og det indadvendte osv. Den anbefalede vej mod dette mål hos Jung
minder i høj grad om den oprindelige kristendoms påbud om
ikke-besiddende næstekærlighed. Den endelige balance er som
målet i den kinesiske taoisme: yin-yang.
(Alt i følge C.G. Jung) .
|