INDLEDNING.
Alle disse sider er et langt forsøg på at tolke og forstå
Rider Haggards romaner, specielt hans romaner om Ayesha, HUN. I
afsnittet om Rider Haggards romankvartet om Ayesha er det
vist, hvorledes man i viktoriatiden kunne placere en kvindelig figur, der
ligger tæt op af den dekadente tidsalders femme fatale, som
forsvundet og søgt dybt i mystiske huler i det mørkeste Afrika.
Sådan må det vel ske i en fantasiroman, men i de religiøse
myter har man så langt tilbage, de er bevaret, mere direkte beskrevet
og dyrket gudinden som en arketypisk struktur, der er sunket ned i dødsriget.
Her holdes hun fanget af "sin søster". Hun kan godt befries, men
vil ved sin tilbagekomst være årsag til, at hendes mand må
sendes til dødsriget i hendes sted.
Dette stiller naturligvis manden i et dilemma. Skal han arbejde på
at udfri gudinden og dermed selv søge "døden", eller skal
han lade hende hænge på sin krog i dødsriget, indtil
han alligevel engang selv dør af alderdom ?
Læst med Jungs model kan man opfatte gudinden som et arketypisk
kompleks, der er sunket ned i det ubevidste uden for Jegets direkte kontakt.
Jeget kan måske arbejde på at skabe kontakt til dette kompleks,
hvis mange sider udgør den samlede Anima, men skal man tro
den religiøse erfaring, vil dette føre frem mod Jegets død.
I Haggards romaner er dette problemet og målet for Allan Quatermain,
og han ender da også med at dø for muligvis at forenes med
sin anima i templet i Guldlandet.
Historien om den nedstegne gudinde, der er den ældste, bevarede
version af dette grufulde dilemma, er i nyere tid genfundet i næsten
komplet form på lertavler fra Babylon og udgivet af Diana Wolkstein
og Samuel Kramer, hvis oversættelse jeg følger (Inanna,
Queen of Heaven and Earth, Harper & Row 1983). Der er tale
om en meget kompleks beskrivelse af en metode til at rejse forbi
oldtidens 7 slør ned i ukendte dybder, dvs. en over 4000 år
gammel beskrivelse af, hvorledes man "afslører" verden, som
den "virkelig" er.
Historien er lang og sammensat og kan siden genfindes i alle mytologier,
men jeg vil prøve at holde mig så tæt som muligt på
den ældste version, fundet i det nuværende Irak. Det er et
utroligt sammenfald, at dette hjørne af kloden, hvor alt ondskab
udgår fra, hvis man skal tro en amerikansk præsident, præcis
er samme sted, hvor en indsigt, der burde ryste os langt mere end en gal
diktator, har ligget gemt i jorden indprikket på brændt ler
i tusinder af år. Den fundne version stammer fra den sumeriske kultur,
men den er vel som andre myter langt ældre eller uden alder.
I et forsøg på at forstå myten vil jeg sammenholde
den med Neutsky-Wullffs gennemgang af mysterieindvielsen, som han
beskriver den i andet bind af sit hovedværk OM: MAGI fra 1986.
GUDINDEN INANNA OG DE ANDRE GUDINDER.
Inanna er en sumerisk gudinde, og da den nedskrevne del af historien
begynder med Sumer, er historien om hende den ældste og dybeste version.
Senere smelter historien sammen med myter om de akkadiske guder, den ændres
og formes, og udløbere af historien kan genfindes i den græske,
romerske og kristne mytologi. Muligvis har vi også udløbere
i Norden med "tragedien" om Balder og Nana.
Inanna bliver til Ishtar, til Anna (Jomfru Marias mor), til Nana (Balders
kone), til Aphrodite og Venus, men hun kan også findes som Lilith,
Adams første kone, der forlader ham, fordi hun vil være ligestillet
med sin mand. Gudindens elsker/søn er Dumuzi (= afgrundens søn)
(Inanna),Tammuz (Ishtar), Balder (Nana), Adonis (Venus). Men
der er også forbindelse til Osiris (Isis) og Attis (Cybele)
i Lilleasien, og Inanna kan mærkes i Demeter og de græske mysterier.
Og så Jesus og Maria. Der er tale om forskellige opfattelser
af den store gudinde, og naturligvis findes der kun én gudinde,
der blot ikke kan rummes i én beskrivelse, uden at den, der prøver,
sprænges. De religiøse myter hænger
sammen, og dette viser vel blot, at vores psykiske grundstruktur og vilkår
ikke har ændret sig alverdens, siden skriften blev opfundet for 5000
år siden og gjorde det muligt at overbringe indsigten om Inanna til
nutiden.
Inanna er en farlig gudinde, på samme tid gudinde for kærlighed
og krig. I astrologien er hun knyttet til planeten Venus. I mystikken
og astrologien spiller de to planeter mellem Jorden og Solen , Merkur
og Venus, en afgørende rolle i den proces, som Jung kalder individuationsprocessen:
en forening af Sol og Måne, der også genfindes som alkymiens
forening af det mandlige og det kvindelige princip. Denne forening symboliseres
med Hermeafroditten, hvor Hermes er identisk med Merkur,
og Afroditte ca. med Venus. Målet er Jungs forening af JEGET med
ANIMA/ANIMUS, der er det første delmål på den lange
og umulige rejse gennem området med de 7 slør, der som "de
7 krystalhimle" adskiller os fra det guddommelige og i hver enkelt adskiller
JEGET fra SELVET.
I det indviklede familiemønster af guder er Inanna datter af
måneguden Nana og månegudinden Ningal, og
hun er søster til solguden Utu. Den øverste
skaberkraft i det sumeriske pantheon er de fire guder An (gud for himlen),
Ki (gudinde for jorden, bliver siden til Ninhursag) , Enlil (luftens gud,
der efterhånden bliver gudernes leder) og Enki (vandets gud,
der efterhånden bliver visdommens gud). Enhver alkymist
genkender straks de fire elementer ild, jord, luft og vand.
Guderne skaber 7 me-er, med hvilke de styrer verden. "Me-erne"
er principper eller regler (begrænsninger), som både mennesker
og guder må overholde. Disse me-er spiller en væsentlig
rolle i historien om Inannna. Som vi skal se, tiltusker Inanna sig først
me-erne fra Enki, og det er disse me-er, hun må afføre sig
igen for at trænge ned i dødsriget. Læsere af Rider
Haggards roman Hun vil genkende en fjern udløber af
historien. I den flere tusinde år yngre græske version
kan gudinden Demeter ikke mere selv trænge ned i dødsriget,
men hendes datter Persephones bliver nu bortført til dødsriget
af Hades. Allerede her ved den græske mytologis dybeste rødder
har historien udviklet sig langt fra originalen, men der er også
gået mange, mange år.
I dødsriget forenes Inanna med sin søster Ereshkigal
i 3 dage. Hun hænges som et stykke råddent kød på
en stage som erstatning for søsterens mand, "der er død".
Efter 3 dage i dødsriget genopstår hun og vender tilbage til
jorden. Men som følge af denne trængen ind i dødsriget
må hendes elsker dø. De to søstre, gudindens lyse og
mørke side, deler elskeren imellem sig meget mod hans vilje, så
han må tilbringe halvdelen af året i dødsriget og halvdelen
oppe i lyset. Denne dybe indsigt i livets og kærlighedens vilkår
skræmmer naturligvis mænd og fører til, at myten fordrejes
til ukendelighed. I senere versioner er Inanna (som Ishtar) selv
uden skyld i elskerens død, og hun drager sørgende eller
rasende til dødsriget for at få ham tilbage. Denne "romantiske"
version, der er ren mandlig ønsketænkning, har intet med den
arketypiske beretning (eller virkeligheden) at gøre, og den kan
derfor ikke benyttes til forståelse af gudinden og de 7 slør
mellem os og den dybere verden. Den græske, romerske, kristne og
nordiske mytologi er følt og udtænkt i et mandligt paradigme
med det formål at opretholde de 7 slør og forstærke
muren gennem verden eller i Jungsk forstand gennem vores psyke mellem JEGET
og ANIMA.
Den "rigtige", dybeste og mest sande version af historien om Inanna
er grum og kræver en skiftevis total overgivelse af kontrol og magt
fra JEGET. Det er denne indsigt Rider Haggard bibringer Ayesha vel i et
forsøg på at overbevise sig selv.
Som overskrift kan vi tage nogle linier fra Rilke (1875-1926),
der bevæger sig i dette øde land mellem slørene:
Thi det skønne er intet andet
end det forfærdenes optakt,
som er, hvad vi lige kan bære
og må beundre, fordi det overlegent forsmår
helt at knuse os.
(første Duino-elegi)
Eller fra samme Rilke med udgangspunkt i ægyptisk visdom:
"Man må dø, fordi man kender dem" (ægyptiske
tankesprog, 2000 f.Kr).
Dø af deres smils uudsigelige blomstring. Dø
af deres lette hænder. Dø af kvinder.
Inannna var og er den vigtigste gudinde, til hvem kongen eller hans
stedfortræder bliver ofret efter at have gennemspillet hieros
gamos , det guddommelige bryllup. Efter foreningen med gudinde blev
"kongen" dræbt, og hans blod spredt ud over landet for at sikre frugtbarheden,
og for at livet kunne fortsætte sin evige cirkel. I den keltiske
mytologi bliver Inanna til Bloodeuwedd, der betyder "blomsterbrud"
på det oprindelige sprog, men ordet ligner også til forveksling
en slags engelsk for blod-bryllup. Dette er gudindens mørke
eller røde side, den indiske Kali (sml. Indianer
Jones og templets forbandelse eller moderen i Vilde
Hjerter af David Lynch). Myten kræver, at JEGET må dø,
før vi kan trænge ind i - eller nå ud til - den "rigtige
verden". Den dybeste kærlighed fører til jegets død,
og denne død er på samme tid grusom og nødvendig for
en efterfølgende genopstandelse eller genfødsel. JEGET (=kongen)
må
ofres, som det sker i ethvert mysteriums kerne.
|