DEN OFREDE SØN/ELSKER.A. "PÅ TREDJEDAGEN OPSTANDEN FRA DE DØDE".Da Inanna ikke er vendt tilbage fra dødsriget efter 3 dage, går hendes sendebud til de øvrige guder for at hente hjælp:Efter at 3 dage og 3 nætter var passeret,Ninshubur går så til måneguden Nanna-Sin, men han svarer det samme. Endelig går han til guden Enki, der er gud for visdom, herre over afgrundens vande. Enki svarer: "Mit barn, hvad har du gjort, jeg er bekymret,De gør som han siger, og Inanna vågner op: Da Inanna steg op fra Underverdenen,Og derpå følger den grusomme historie sit videre uundgåelige forløb: Da Inanna steg op fra Underverdenen, holdt manden foran hende et
scepter i hånden, skønt han ikke var gesant. Da Inanna steg
op fra Underverdenen, havde manden ved hendes side en kølle bundet
til lænden, skønt han ikke var ridder. De små og de
store dæmoner holdt sig tæt til hende som sivene i en sivhytte
og sivene i et hegn.
Disse umenneskelige væsener (jf. Wulffs deformerede ånder med hæslige hoveder) prøver først at gribe Ninshubur (Inannas sendebud) og to andre af hendes tro "embedsmænd". Alle tre kaster sig ned foran hende, og hun går i forbøn for dem, fordi de har vist hende sympati, medens hun var borte. Men derpå kommer de til hendes mand Dumuzi, der har haft kronede dage under Inannas fravær. Historien om Inannas flugt rummer mange eventyrdetaljer. Genfødslen
ved "brød" og "vand", der stænkes på den hængte
gudinde kan have forbindelse til kristendommens nadversakramente, hvor
brød og vin bliver til kød og blod. Det er den samme historie,
hvor det er menigheden, der bliver genfødt. At Underverdenens heks
bliver snydt af de to mærkelige væsener, er jo også en
almindelig folkeeventyrdetalje.
B. DUMUZIS DØD.Inanna passerer på tilbagevejen de 7 porte og ifører sig sin dragt og sine smykker i omvendt orden. Hun er nu atter den magtfulde gudinde, da hun ser Dumuzi på sin trone. Hun er uventet som den første vendt tilbage fra besøget i dødsriget, men de 7 dødsdæmoner er fulgt med og kræver en erstatning.Dumuzi var nødvendig i kvestens første fase, for at der kunne opbygges tilstrækkelig energi i gudinden til, at hun kunne trænge ned i dødsriget. Nu er han overflødig, ja nærmest i vejen, og hun ofrer ham uden betænkning til de krævende dødsguder. Jungiviansk skal det vel forstås således, at hun inden sit ophold har projiceret store dele af sin psykiske balast over på Dumuzi, men efter den opløsende forening med sin mørke søster, hvis mand også er død (= Gugalanna = "Himmeltyren" , stjernebilledet "Tyren"), er netop disse projektioner trukket tilbage, så Dumuzi "må dø". En parallel til dette offer efter rejsen ned i dødsriget har vi f.eks. med Ariadne, der "glemmes" af Theseus efter endt dåd i labyrinten. Og vi har Euridice, som Orpheus sender tilbage til dødsriget. Når Dumuzi ofres i historien, skyldes det, at han sidder på Inannas trone, glad og tilfreds over, at hun er væk, istedet for at klage som hendes øvrige undersotter. Dette vækker hendes raseri: Til det store frugttræ på sletten ved Kulaba fulgte de i hælene på hende.I en yngre version ændres hendes vrede til, at hun er bange for dæmonerne. Da dæmonerne griber hende og truer med at tage hende med tilbage, udleverer hun den skrækslagne Dumuzi til dem: "denne unge mand, lænk hans fødder". I en endnu senere version, da Inanna er blevet til Ishtar, er det formålet med hendes rejse til dødsriget at tigge om at få Dumuzi, der nu er blevet til Tammuz, med tilbage. Det samme gør Venus og Aphrodite, der prøver at få Adonis tilbage. Gudemyterne ændres og blødgøres, så de passer til de mandlige guders billede af sig selv som uerstattelige og uundværlige og som den egentlige drivkraft bag Verden. Men dette er ikke tilfældet i den ældste, sumeriske version. Her er Inanna efter foreningen med sin mørke søster helet og magtfuld, og hun kan ikke finde sig i en mand på sin trone. Ændringen i forholdet mellem de mandlige og kvindelige guder efter den semitiske overtagelse af magten i landet mellem de to floder ses også (næsten som en parodi) i en senere myte om underverdenens gudinde Ereshkigal. Her trænger Nergal, en grum, mandlig krigsgud ned i dødsriget og anbringer sine egne vogtere ved hver af de 7 porte. Han fjerner Ereshkigal fra hendes trone, men sparer hendes liv, hvis hun går ind på at gifte sig med ham og overgive magten over dødsriget til ham. Inanna hånes og undertrykkes ligeledes af helten Gilgamesh. Den store modergudinde Tiamat, der har skabt verden og født guderne, og hvis menstruationsblod fyldte det røde hav, dræbes af sin søn Marduk, og dermed har de mandlige guder erobret den samlede verden. I næste fase smelter de mandlige guder sammen til én, og de kvindelige guder gøres til dæmoner, og vi ender efter en udvikling der tager et par tusinde år med den bibelske version, der også ligger til grund for den kristne, jødiske og muhammedanske kultur. I Inannas version overgiver Dumuzi sig ikke så let. Han
flygter først og anråber retfærdighedens gud Utu
om hjælp. Utu forvandler Dumuzi, så han får hænder
og fødder som slanger, og i denne version flygter han til sin søster
Geshtinanna.
Her drømmer han en drøm, som søsteren udlægger
som et varsel om hans død. Han flygter videre til sin fårefold,
hvor en flue røber ham til de forfølgende dæmoner.
De griber ham, piner ham og fører ham til dødsriget.
Du halvdelen af året, din søster halvdelen af året.Og dermed slutter historien på de gamle lertavler, printet i kileskrift tusind år før biblens forfattere, der medbragte deres mytologiske arvegods fra Babylon, satte sig ned og forvanskede historien til næsten ukendelighed. Dele af Inanna myten kan genfindes i historien om Adams to hustruer Lilith og Eva, og en sidste rest har vi i Babylons store skøge. Den oprindelige historie rummer en sandhed, der for enhver pris ikke må integreres i religionen eller samfundet, den fylder det mandsdominerede samfund med rædsel. Sophus Clausen kan i sit mesterværk Ekbátana formulere det: Men folkets sæder ? den stolte bedrift ?I det kultiske forløb løber historien i ring og begynder forfra år efter år. Dumuzis søster indtager hans plads i dødsriget hvert forår, og han genopstår og udfører det hellige samleje med gudinden, og ved denne gudeproces holdes naturens kredsløb i gang. Helten Gilgamesh håner gudinden, da hun vil lokke ham til sin seng. Gilgameh nævner en lang række elskere, som gudinden har forrådt: Hvem er den bejler, du elsker varigt ?Osv. osv. over mange vers og mange elskere. Gudindens dyr er løven. Dette møder man på tarotkortet
Styrken,
hvor hun med kvindelig styrke undertvinger løven som indledning
til anden tarotcirkel. Dette kort kommer lige før
Den Hængte.
Den kvindelige styrke er i tarotten den nødvendige forudsætning
for at stige ind i tarottens mystiske, anden cirkel. Billeder af Isthar
(Inanna) viser hende ofte stående ovenpå en løve, og
hos sumeerne er løven symbol på det kvindelige. Gilgamesh,
den første mandlige helt, der overvinder Inanna, afbildes derfor
altid med en løve eller to, som han er i færd med at kvæle.
Gilgamesh´helterolle overtages af Herakles, den store løvebekæmper
i den græske mytologi. I den jødiske mytologi er det Samson.
C. AFSLUTNING OMNEUTZSKY-WULFFS 7 KVESTREJSER.Historien om Inanna indeholder en beskrivelse af en kvindelig individuation. Man finder en bearbejdelse af Jungs arketyper skyggen (Ereshkigal) og animus (Dumuzi). Man kan også se den som model for et moderne ægteskab med de tre faser forelskelsen, døden og genopstandelsen og ofringen af ægtemanden. Wulff opfatter på linie med de fleste religionsforskere historien som en beskrivelse af indholdet i et kultisk mysterispil. Gennemspilles dette spil som et moderne rollespil ændres deltagerne. Wulffs kæmpeværk OM (Okkultisme + Magi) beskriver individuationsprocessen gennemspillet med en meget voldsom og radikal af de gamle myter. Han finder i myterne 7 kvestrejser, hvor den her omtalte dækker nummer 1 og 2. Rejsernes formål er at gennemstrejfe områderne mellem de 7 slør (=Ødemarken = The Waste Land(s)) , at rive muren ned og genopbygge et nyt paradigme eller en renset psyke.De 7 kveste hos Wulff er
Demeterkvesten: nedfarten til dødsriget, transcendens, nedbrydning af de forestillinger, der opretholder vores almindelige hverdag og måderne, vi benytter for at holde sammen på den. Centralt er "de 7 slørs enigme", der svarer til "de 7 slørs dans", som Salome dansede for Herodes. Inden fik hun Johannes hoved på et fad. Salome er en af de mange Inannaversioner (Salome af "shalom" eller "salaam" = farvel (til den gamle verden og Dumuzi)), og Johannes er en version af Dumuzi.
Kvest 1 + 2 nedbryder den gamle psykes vrangforestillinge og uheldige praksis og danner en ny. Hvis kvesten forløber efter hensigten er den nye person mere sammenhængende og energirig, men kvesten skal gentages mange gange, indtil deltagerne kastes ud i kvest 3 + 4. Marduk-kvesten. Drabet på den store moder, dragekampen. Forandringer sker her ved aktive handlinger, der gennemtvinger dybe forandringer af psyken. Odin-kvesten: Ofringen af sig selv til sig selv og Ragnarok. De to kveste 3+4, der hænger sammen, er nedbrydningen af det gamle personlige paradigme og opbygningen af et nyt. Processen er en parallel til 1+3, men er nu langt mere radikal. Her ændres mønstre og synsmåder, praksis og personlighed i en total proces. Kristuskvesten og Satankvesten. Disse kveste nedbryder ideen om adskillelsen mellem det ydre og det indre. Ved kristuskvesten smelter alle mennesker sammen til ét, og ved satankvesten ophæves forskellen mellem guder og mennesker. Og endelig til sidst selvkvesten. |
Haggardportalen
Verne-portalen