Carl Gustav Jung 1875 – 1961
"Der er ting, man kender, og ting, man ikke kender – det kendte og
det ukendte. Imellem disse verdener er der døre – og dørene
er OS !”
Jim Morrison, The Doors, 1967.
JUNGS PERSONLIGHEDSMODEL.
Jeg betegner den ydre karakter ( den udadrettede flade),
for PERSONA; den indre karakter
( den indadrettede flade) , betegner jeg ANIMA.
Hvad angår ANIMAs karakter fastslår min erfaring den
regel, at den i det store og hele er komplementær til PERSONAs karakter
(C.G. Jung)
Indhold:
Jung og Freud
Jungs personlighedsmodel:
-
De tre lag
-
De to brugerflader
-
Psykens energidynamo
-
Projektionerne
-
Jungs typografi
-
Selvet
Individuationsprocessen
JUNG OG FREUD.
Carl Gustav Jung (1875-1961) blev født i Schweiz,
hvor faderen var præst. Han blev elev af Freud, men brød med
ham ca. 1912 og udviklede sine egne teorier for psyken og psykoanalysen
omkring første verdenskrig (Wandlungen und Symbole der Libido,
1912). Jungs psykologiske retning kendes siden under navnet Den
Analytiske Psykologi.
Jung bryder med Freuds model især på følgende punkter:
-
psykologien kan ikke énsidigt bygges på forståelse af
seksualenergien. Det åndelige er ikke et biprodukt af drifterne,
men snarere en følge af energistrømme, der strømmer
mellem psykens poler: Freud til Jung: Forlad ikke
seksualteorien ! Den er vores eneste forsvar mod okkultismens sorte mudder.
Jung
var dog overbevist om, at religion, mytologi og symboler var nødvendige
dele af en videnskabelig beskrivelse af psykens opbygning og virkemåde.
-
Jung mente ikke, at psyken kunne beskrives og forklares ved at kopiere
naturvidenskaberne. Freud var gennemsyret af rationalismen, troen på,
at fornuften og naturvidenskaberne har mulighed for efterhånden at
forklare alt, herunder os selv. Freuds synsmåde er reduktionistisk:
mennesket – og herunder psyken – er en maskine. Forstå enkeltdelene,
og du forstår helheden. Han ser ikke noget problem i, at det betyder,
at en række kemiske processer skal beskrive og forstå sig selv.
Dette giver en årsagsbestemt model, en kausal model.
Hos Jung er bl.a. drømmene ikke kun årsagsbestemte, men
skabes med et bestemt formål for øje, de er finale.
Drømmene skal vejlede JEGET og harmonisere den samlede psyke. En
sådan model er holistisk, den rummer en helhedsopfattelse.
Jung har dybe rødder i symbolisme og religiøs mystik, især
middelalderens alkymi, og det er præcis denne påvirkning, Freud
ønsker fjernet fra psykologien.
-
Og så er der barndommens betydning og det besynderlige ødipuskompleks,
der ikke får nogen almen betydning hos Jung. Forståelsen af
barndommen som årsag til de psykiske problemer er stærkt nedtonet
hos Jung, hvilket igen hænger sammen med, at ikke kun fortiden, men
også fremtiden spiller en stor rolle i Jungs model. JEGET dannes
i et krydsfelt mellem påvirkninger fra noget, der er sket, og det,
der vil ske. Dette kan ikke accepteres i en model, der kræver, at
al påvirkning går fremad i tid.
Underbevidstheden er ikke et stort, ustruktureret hav hos Jung. De
psykiske energier strømmer op fra underbevidstheden og ind i bevidstheden
og struktureres undervejs af mønstre (de arketypiske mønstre)
ofte med dunkle formål. Freuds energier strømmer nærmest
af sig selv på grund af overtryk; Jungs energier strømmer
mellem komplekser af modsat polaritet, som en strøm mellem to elektriske
poler, og Jung ser det ubevidste som en stadig kilde til udvidelse af vores
erkendelse. Han postulerer, at SELVET styrer energistrømmen, og
at de mønstre, der dannes i strømmen (vores drømmes
symbolindhold), rummer væsentlige oplysninger til bevidstheden.
Dermed er der heller ikke tale om de store fortrængninger og forskydninger
i drømmesymbolerne. En drøm er ikke censureret af et moralsk
over-jeg. Både Freuds og Jungs modeller indeholder ideen om den psykiske
energi, der kaldes libido hos Freud, psykisk energi hos Jung
(= lidenskab hos Kierkegaard).
KOMPLEKSERNE I JUNGS MODEL.
Jung mente selv, at det vigtigste strukturelle element i hans model var
komplekset.
En overgang kaldte han ligefrem sin psykologi for ”kompleks-psykologi”.
’KOMPLEKSET’ er for Jung en mere eller mindre selvstændig del
af psyken, dvs. en delpersonlighed i personligheden. De vigtigste
komplekser er de ”store” komplekser, der grundigt omtales i næste
afsnit: PERSONA, JEGET, ANIMA, og det mest omfattende kompleks SELVET,
der på en eller anden måde er over alle de andre komplekser.
Men udover disse store komplekser er der i underbevidstheden en række
mindre, afsnørede dele af psyken, der lever deres eget liv. Man
kan ”have komplekser”, og kendt af alle er mindreværdkomplekserne.
Fælles for disse komplekser er, at de er ubevidste. Man kan se og
mærke virkningerne af deres arbejde i det skjulte, men de er svære
at komme ned til og vanskelige at uskadeliggøre.
Jung skriver meget om komplekserne. F.eks.
et kompleks har en stærk indre sluttethed, det
er sin egen helhed og råder over en forholdsvis høj
grad af selvbestemmelse , dvs. det er kun i ringe grad underkastet JEGET
og opfører sig derfor som et levende fremmedlegeme i bevidstheden.
Komplekset lader sig sædvanligvis med nogen viljeanstrengelse undertrykke,
men ikke ophæve, og ved given lejlighed træder det atter frem
med sin oprindelige kraft.
og et andet sted:
Komplekserne er psykiske størrelser, psykens grundelementer,
der mere eller mindre er unddraget JEGETs kontrol. De kan være fraspaltede
dele af bevidstheden, der i underbevidstheden lever deres selvstændige
liv, og hvorfra de på uberegnelige og ofte besværlige tidspunkter
kan hæmme eller fremme bevidste præstationer.
Et aktivt kompleks kan hensætte os i en tilstand af tvangstænkning
og tvangshandlen.... Komplekset beskrives derfor bedst som en person i
personen, altså som en dæmon.
Komplekset er altså for Jung en meget stabil, energirig struktur,
en fraspaltet eller frasprængt delpsyke. Når først det
er dannet f.eks. ved en traumatisk oplevelse eller blot groet langsomt
frem, eksisterer det resten af livet med sit energiindhold også selv
om det ikke bliver kontaktet eller tilsyneladende er aktivt. Det kan vekselvirke
med psykens øvrige komplekser uden at miste energi, og det kan trække
mere energi til sig og gro i det skjulte.
Når et kompleks har indflydelse på PERSONA eller JEGET, fører
det til tvungne gentagelser. Alle de daglige mønstre, som ingen
kan eller tør afvige fra, er typisk bundet til komplekser. JEGET
er selv et kompleks og bundet i et indviklet netværk til psykens
øvrige komplekser. Hos psykisk syge kan et meget energirigt kompleks
give psykiske forstyrrelser, der kan opleves som indre stemmer eller føre
til tvangsgentagelser. I drømmene er komplekserne de handlende personer,
som vi står magtesløse overfor, og konflikterne i drømmene
er en beskrivelse af psykens kompleksindhold.
Kompleksernes våben mod ændringer, der ville tømme
komplekset for energi, er at fremkalde angst. Det er denne
mekanisme Kierkegaard har beskrevet til bunds i ”Begrebet Angest”
(1844).
JUNGS PERSONLIGHEDSMODEL.
De 3 lag:
Jung opdeler psyken i 3 lag:
-
det bevidste
-
det personlige ubevidste
-
det kollektive ubevidste
DET BEVIDSTE rummer først og fremmest det aktuelt
tænkende og følende JEG, samt det lager af hukommelse,
følelser, tanker og evner JEGET er i stand til at aktivere, når
det ønsker det. Mere eller mindre selvstændige dele af psyken
kalder Jung som nævnt komplekser, og JEGET er set fra sin egen synsvinkel
psykens vigtigste kompleks (men det mener i øvrigt alle komplekser
!).
DET PERSONLIGE UBEVIDSTE: her rummes personligt materiale,
der ikke er direkte tilgængeligt for JEGET, dvs. glemte eller fortrængte
oplevelser, vaner, reflekser, kulturelt betingede måder at opfatte
og gøre tingene på, resultatet af opdragelse, moral, men også
endnu ikke udviklede muligheder og evner (”de betroede talenter”). Altså,
alt hvad der tilhører min psyke, men ikke de andres. I det personlige
ubevidste er der også komplekser, som f.eks. mindreværdskomplekser,
der lever deres egne, krævende tilværelser som selvstændige
personer i psyken, ofte til stort besvær for JEGET.
DET KOLLEKTIVE UBEVIDSTE rummer det, vi har fælles
med andre mennesker, fordi vi nu engang er mennesker. Her ligger vores
specielle evner til at danne billeder i hjernen, som mennesker må
danne dem, især på grund af vores sanseapparats specielle indretning,
vores tids- og rumopfattelse, farverne, instinkter. Altså alle de
medfødte skabeloner, som vi har fælles med alle andre mennesker
uanset køn og race, nu og tusinder af år frem eller tilbage
i tiden. Disse fælles skabeloner kalder Jung for ARKETYPER
(=
ur-mønstre).
I det ubevidste omfattende både det kollektive og det personlige
postulerer Jung eksistensen af endnu et centralt, vigtigt kompleks SELVET,
men SELVETs placering er vanskelig. SELVET omfatter på én
gang hele psyken og ligger samtidig som en kerne midt i psyken. I Jungvigiansk
mystik har SELVET også forbindelse til alle andres SELVer.
Jeg vender tilbage til SELVET senere, men allerede her kan man bemærke,
at SELVET er en vanskelig kerne i Jungs model.
De to "brugerflader"
Bevistheden er begrænset af to ”brugerflader”:
-
udadtil, mod den ydre verden og de andre : PERSONA (= ”masken”
på græsk)
-
indadtil, mod underbevidstheden: ANIMUS (hos
kvinder) og ANIMA (hos mænd) (= ca. ånd
eller sjæl). Jeg vil dog i det følgende kalde den indre brugerflade
for ANIMA hos personer af begge køn.
PERSONA:
Denne flade udgør vores identitet udadtil: den rolle vi spiller
i livet, den psykiske betydning i vores påklædning, kropssprog,
talemåder, hud, udseende. Dvs. PERSONA udgøres af alle de
mønstre, psyken bruger til den ydre kommunikation med den
ydre verden, herunder andre mennesker. PERSONA former det, JEGET
sender ud, på sin egen specielle måde. Dette ses lettest hos
de andre. PERSONAs egenvilje betyder, at vi ofte gør noget skævt
i forhold til, hvad JEGET bestemmer. Udefra og ind passeres PERSONA især
af sanseindtryk. Også her sker der en bearbejdning af sansestrømmen,
så der dannes billeder i JEGET af den ydre verden, der afhænger
af vores PERSONAs specielle indretning: ”det sete afhænger af øjet,
der ser !” Vores PERSONA styres i samarbejde (eller modarbejde) af psykens
3 dele:
-
af JEGET: vores evne og vilje til at opføre os på en bestemt
måde. Vi kan opføre os pænt eller mindre pænt
med vilje.
-
af det personligt ubevidste: vores kropssprog, vaner, rødmen, kejtethed,
når vi opfører os mindre klogt mod vores vilje.
-
af det kollektivt ubevidste: vores oprette gang, dele af vores sprog (men
ikke de forskellige sprog), lugt, seksuelle adfærd, osv. , dvs. alt
det der gør, at vi let kan skelnes fra andre dyr.
De mønstre i det kollektive ubevidste, der er bestemmende for en
bestemt psykisk strukturs udvikling og muligheder, kalder Jung som nævnt
for ARKETYPER. PERSONA er altså som alt det følgende
delvis bestemt af en arketype, der sætter de begrænsninger
og muligheder, vi som mennesker har for at danne vores helt personlige
PERSONA.Arketypen er skabelon for dannelsen af vores personlige PERSONA.
Vores PERSONA (et kompleks !) dannes over et arketypisk mønster.
JEGET opnår mere eller mindre kontrol over PERSONA, men alle de øvrige
komplekser har også ”snore” i PERSONA. Disse bindinger opstår
ved opdragelse, skolegang, tæv, øvelser, erfaringer. PERSONA
er altså som en marionetdukke med snore fra mindst 3 delvis uafhængige
dukkeførere. Ved træning kan mere af kontrollen erobres af
JEGET (skuespillere, selvkontrol, dans), men JEGET kan også slippe
noget kontrol (rutinearbejde, cykling, dans).PERSONA er bærer af
vores ydre identitet og den rummer psykens ene, kraftige pol, vores køn,
idet den hos de fleste har enten kvindelig eller mandlig polaritet
(= dominans).
ANIMA/ANIMUS :
(her kun kaldet ANIMA). Den anden brugerflade er rettet ind mod
den indre verden, mod underbevidstheden. Dens grundopbygning er som for
PERSONA bestemt af arketyper, vores fællesmenneskelige måde
”at være på”. Vores personlige ANIMA formes især i den
tidlige barndom, men også senere i følsomme perioder (pubertet,
kriser). Her har forældre naturligvis stor betydning, men også
samfund, søskende etc. Derimod har JEGET kun ringe direkte indflydelse
på opbygningen af ANIMA, men naturligvis indirekte, f.eks. gennem
partnervalg, læsning af 100 lægeromaner, fjernsynsvalg osv.Jung
mente, at ANIMA udgør en modsat pol til PERSONA. Hos kvinder, hvor
PERSONA har kvindelig dominans, er ANIMA mandlig. Hos mænd er ANIMA
kvindelig. Man taler om brugerfladen som ”det mandlige i kvinden” og ”det
kvindelige i manden”. En meget maskulin ydre mand har en meget feminin
indre kvinde og omvendt. PERSONA-ANIMA udgør et polært
system med poler af modsat fortegn som et elektrisk element. Den indre
brugerflade er komplemæntær med den ydre brugerflade
(dvs. rummer det, den mangler).
|